De mogelijkheden met Artificial Intelligence (AI) voor e-commerce zijn eindeloos. Met AI realiseer je bijvoorbeeld een gepersonaliseerd aanbod, suggesties op basis van beeldherkenning en 24/7 klantenservice met een chatbot. Hoogste tijd voor een interview met Guus van de Mond, founder van Squadra en samen met Leon Gerritsen expert van onze nieuwste e-learning Introductie in AI voor e-commerce.

Artificial Intelligence is een veelgehoorde term. Maar is het niet voor veel bedrijven nog de ver-van-mijn-bed-show?

“Dat vind ik niet. De ontwikkelingen op dit gebied gaan ongelooflijk snel. AI is eigenlijk een nieuwe technologie uit de vierde industriële revolutie. Het is dan misschien wel begonnen bij de grote bedrijven zoals Amazon, Facebook en Google, maar het wordt in rap tempo beschikbaar voor iedereen. En nu zitten we inmiddels in de fase dat AI taken overneemt van mensen die tot voor kort niet mogelijk waren met automatisering. Hierdoor zijn ook kleinere organisaties in staat efficiënter te werken, hun productiviteit te verbeteren en de omzet te vergroten.

Eigenlijk hebben we dagelijks bijna allemaal al te maken met AI, maar beseffen we ons dit vaak niet. Denk aan elke keer dat je een film kijkt of een product koopt via een persoonlijke aanbeveling of wanneer je een pakketje bezorgd krijgt, de dag nadat je het hebt besteld. In al deze gevallen wordt gebruik gemaakt van AI en een algoritme.”

Kun je in eigen woorden vertellen wat AI voor jou inhoudt?

“AI is eigenlijk een verzameling van technieken. Ik merk dat er soms wat verwarring ontstaat vanwege alle termen die door elkaar gebruikt worden. Bij AI is er sprake van technieken om doelgericht taken uit te voeren die tot voor kort door mensen gedaan konden worden. Dankzij de algoritmes is AI, zeker in bepaalde gebieden, hiertoe beter in staat dan mensen.

Om dit mogelijk te maken dien je wel de beschikking te hebben over veel data. Daarom wordt data science ook wel gezien als de grondlegger van slimme technieken zoals AI en machine learning.”

Welke technieken op het gebied van AI kun je in e-commerce onderscheiden?

“Binnen e-commerce zijn er verschillende manieren waarop je AI kunt toepassen. Grofweg onderscheiden we vier technieken:

  1. Cognitieve toepassing. Dit heeft alles te maken met herkennen en omgaan met video, audio en teksten. Hoe haal je gemakkelijk informatie uit foto’s en teksten.
  2. Predictive modelling. Deze techniek geeft een voorspelling wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Bijvoorbeeld een aanbeveling op basis van eerder koopgedrag, die je vaak op webshops als Amazon en bol.com tegenkomt. Maar ook verwachte verkoopcijfers is een voorbeeld van predictive modelling.
  3. Hiermee deel je data automatisch in in categorieën en klassen. Stel je hebt 10.000 producten in je webshop. Met behulp van classificatie ben je in staat deze snel en goedkoop te categoriseren.
  4. Deze techniek laat je de beste en snelste oplossing vinden. Hoeveel broodjes moet ik op de plank hebben liggen en in laten pakken om de dag door te komen en om niet te veel over te houden aan het einde van de dag?”

Veel bedrijven willen hun klanten een persoonlijk aanbod kunnen doen. Hoe pak je dit aan?

“Allereerst is het belangrijk dat je hiervoor over een behoorlijke hoeveelheid data dient te beschikken. Houd niet alleen verkoopdata bij, maar ook waar op gezocht en geklikt wordt op bijvoorbeeld de website en in e-mails. Hiermee bouw je een persoonlijk profiel op van je klant. Als je deze data hebt verzameld, laat je algoritmes erop los voor het opstellen van een persoonlijk aanbod. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar in de markt.”

Welke tip heb je voor webwinkels om vandaag nog te kunnen beginnen met het toepassen van AI?

“Kijk allereerst naar de verschillende fasen in de customer journey. Waar zit als organisatie mijn meeste toegevoegde waarde en kan ik voordeel halen met AI. Ben je veel tijd kwijt aan customer care, denk dan aan het inzetten van bijvoorbeeld chatbots. Of is juist je levering de bottle neck; bekijk dan hoe je je warehouse kunt optimaliseren.

Waar je nu al snel stappen in kunt zetten, is het door AI laten genereren van automatische, unieke productteksten voor op je webshop.  Niet alleen word je consument hier blij van, ook kom je hoger in de zoekresultaten waardoor je meer traffic krijgt naar je site en een hogere conversie. Bij Action en BCC passen ze dit momenteel al met veel succes toe.”

Waarom moeten e-commerceprofessionals de e-learning over Introductie in AI voor e-commerce zeker volgen?

“De wereld gaat zo hard. Je loopt snel achter als je er niks over weet. De e-learning is laagdrempelig, niet te technisch en hierdoor voor iedereen goed te volgen. Ook als je al je eerste stappen in AI hebt gezet, is het in mijn ogen dankzij de vele voorbeelden een must deze e-learning te volgen zodat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.”

Wil je de e-learning volgen? Klik dan op deze link: https://bit.ly/2YhodGA