Wie is Vistaprint?
Vistaprint, een bedrijf van Cimpress, helpt kleine ondernemers met moderne marketing op maat. Het bedrijf heeft een uitgebreid aanbod aan marketingproducten om te bedrukken; van visitekaartjes tot stickers en kleding en tassen. Deze producten worden vanuit verschillende opslaglocaties naar de drukker gestuurd. Deze case heeft betrekking tot de opslaglocatie in Venlo, Nederland.
Waar ligt de uitdaging?
De opslag van Vistaprint in Venlo heeft 500 tot 600 unieke producten in het productassortiment liggen (SKU’s). Om te voorkomen dat de opslaglocatie ineens zonder voorraad komt te zitten, wil Vistaprint kunnen voorspellen wat het verbruik gaat zijn van de SKU’s. Met dit inzicht kan Vistaprint bijvoorbeeld inspelen op de voorspellingen van een half jaar in de toekomst. Dit is nodig, omdat veel SKU’s bij Chinese fabrikanten worden gemaakt en een langere levertijd hebben.
Sommige pieken in de toekomst zijn gemakkelijker te voorspellen, zoals een piek rondom kerst gerelateerde producten aan het eind van het jaar. Echter, merkte Vistaprint dat de voorspellingen vanuit hun marketingteam over het algemeen te onnauwkeurig en niet volledig genoeg zijn om goed op de toekomstige markt in te kunnen spelen.
Vistaprint heeft Squadra: Machine Learning Company gevraagd om een AI-oplossing te bedenken waarmee nauwkeurige en volledige voorspellingen kunnen worden gedaan. Dit project is getest op locatie Venlo, met oog op uitbreidingsmogelijkheden naar andere locaties in de toekomst.
Hoe biedt Squadra: Machine Learning Company de oplossing?
Squadra: Machine Learning Company heeft een software tool ontwikkeld met een forecast model om de verbruiksniveaus van Vistaprint Venlo te voorspellen. Hierbij is data gebruikt van de afgelopen 4 jaar. Op basis van deze historie herkent de software patronen en op basis van deze trends voorspelt het de toekomst.
Vistaprint levert iedere week data aan waarna onze software voorspellingen zal doen. Vistaprint kan zelf op een dashboard de data en trendgrafieken inzien. Ook sturen we wekelijks alerts met voorspellingen en aanpassingen voor nieuwe data.
Trendgrafiek dashboard
Wat is het resultaat?
Vistaprint Venlo heeft door dit project een nauwkeurig en volledig beeld van de toekomstige trends wat betreft hun SKU verbruik. Dit maakt dat ze goed ingespeeld zijn op de toekomstige markt, altijd goed bevoorraad zijn en voldoende tijd hebben om te bestellen bij Chinese fabrikanten. Het project is nog in ontwikkeling. Als vervolgstappen zou Squadra: Machine Learning Company een applicatie kunnen bouwen waarmee Vistaprint zelf kan bepalen wanneer ze een run draaien. Ook kan er worden uitgebreid naar andere locaties.
Zie jij mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem hier contact met ons op!