Schoeller Allibert is een grote fabrikant van verpakkingsmaterialen, zoals plastic kisten en pallets. Deze producten kunnen standaard besteld worden of op maat gemaakt.
In deze business-to-business markt is het belangrijk om het sales team te voorzien van betrouwbare informatie over concurrerende producten.
Uitdaging
Om inzicht te verschaffen in de producten van de concurrent moet niet alleen de ruwe data van de website van de concurrent worden gehaald. Het moet ook worden omgezet naar de structuur van het eigen PIM systeem en er moet worden aangegeven welke producten concurreren.
Bij het scrapen van de website wordt zeer veel ruwe data gegenereerd. Het is dus van doorslaggevend belang om de hoeveelheid handwerk te minimaliseren.
Bij het vinden van concurrerende producten is het vaak niet mogelijk om een eenduidig verband te vinden omdat belangrijke eigenschappen (zoals “geschikt voor voedsel”) niet op de website aanwezig zijn.
Oplossing
De oplossing is drieledig. In eerste plaats is er een webscraper ontwikkeld die met kleine aanpassingen geschikt is voor meerdere webshops. Deze scraper bepaalt 20 eigenschappen van elk product, waaronder een afbeelding.
De tweede stap is het omzetten van deze data naar het formaat van het eigen PIM systeem: de namen van de features worden omgezet, eenheden worden weggehaald en waarden van de vorm lengte x breedte x hoogte worden omgezet naar afzonderlijke kolommen. In dit geval is deze omzetting door Schoeller Allibert aangeboden.
De derde stap is het identificeren van mogelijke concurrerende producten. Op basis van 19 features wordt een similarity measure bepaald. Producten die erg op elkaar lijken hebben een hoge score en producten die verschillend zijn hebben een lage score.
Een productexpert bepaalt per product of de concurrent een vergelijkbaar product heeft. Hiervoor is een interface ontwikkeld die producten rangschikt op similiarity measure en die het zoeken mogelijk maakt.

Resultaat
De interface om concurrerende producten te vinden is te zien in de bovenstaande afbeelding. Hierin kunnen producten worden vergeleken en er kan worden aangegeven of een product een “verified match” is. Ook is het mogelijk om per match de features met elkaar te vergelijken door op een match te klikken.
De productinformatie van alle “verified matches” kan worden gedownload in Excel formaat.
Meer weten?
De scraping en matching software wordt aangeboden als Software as a Service (SAAS) oplossing welke eenvoudig geïntegreerd kan worden met bestaande PIM oplossingen.
Voor meer informatie of een demo, neem contact op met Guus van de Mond: gvdmond@machine-learning.company / +31 (0)629 502018.