Action staat voor betaalbare prijzen, een breed assortiment en een verrassend winkelconcept. Met meer dan 2000 filialen in 11 Europese landen en een webshop, biedt Action een gevarieerd assortiment van huishoudelijke artikelen, decoratie en hobby benodigdheden, kantoorartikelen, elektronica en speelgoed. Het bedrijf is voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe manieren op de klanttevredenheid te verbeteren en de winkelervaringen te optimaliseren. Het assortiment van Action bestaat uit 6000 artikelen waarvan slechts 1500 artikelen tot het vaste assortiment behoren.
Het bleek dat er door de lage prijzen geen vraag was naar online verkoop van producten; verzendkosten zouden het voor consumenten minder aantrekkelijk maken om hun producten online te kopen. In Maart 2020, trof COVID19 de unieke formule van het merk: fysieke winkels moesten sluiten vanwege overheidsmaatregelen. Hierdoor moest Action nadenken over de toekomst: het was niet bekend hoe lang deze maatregelen zouden duren en er moesten nog kosten worden betaald. Bovendien bleek dat op marktplaatsen de producten van Action tegen hogere prijzen werden aangeboden dan in de winkel, simpelweg vanwege het gemak. Voor het bestuur was dit voldoende bewijs voor het feit dat er vraag was om Action-producten online te kunnen kopen omdat dit handiger is voor klanten.
Uitdaging
Action biedt een zeer breed assortiment aan producten in veel verschillende categorieën. Al deze producten moeten worden gelabeld met informatie en kenmerken, om de klant te informeren zodat hij de juiste keuze kan maken. Omdat Action zich echter richtte op de verkoop via hun fysieke winkels, waren er nauwelijks productbeschrijvingen beschikbaar. Met zoveel producten is het extreem tijdrovend en bijna onmogelijk om handmatig productbeschrijvingen te schrijven. Meestal kan men vergelijkbare productbeschrijvingen schrijven binnen dezelfde productcategorie. Maar wanneer een winkel producten heeft in evenveel categorieën als Action, wordt dit een beetje ingewikkelder. Deze productbeschrijvingen moeten niet alleen informatief zijn, ze moeten ook uniek zijn. Google en andere zoekmachines stellen dubbele informatie niet op prijs en dit soort teksten leiden tot een slechtere vindbaarheid bij zoekmachines. Dit leidt tot de tweede vereiste van het schrijven van productbeschrijvingen: uniciteit.
Het schrijven van een wervende en unieke productomschrijving is tijdrovend of kostbaar wanneer je het uitbesteed aan een extern bureau. Het gebruik van een oplossing waarbij geautomatiseerd unieke productteksten gegenereerd worden zou daarom veel tijd en/of kosten kunnen besparen en zou bijdragen aan een hogere vindbaarheid en hogere omzet.
Oplossing
Powertext.ai is een platform dat teksten genereert en slimme algoritmen gebruikt om unieke en kwalitatieve productbeschrijvingen te genereren voor organisaties die veel producten aanbieden. Productgegevens worden in Powertext geïmplementeerd en met slechts één klik kunnen duizenden productbeschrijvingen worden gegenereerd. Vanwege de enorme hoeveelheid productgegevens van Action en de verschillen binnen productcategorieën, is er echter een proof-of-concept uitgevoerd om te kijken of Powertext nuttig zou kunnen zijn voor Action. Deze proof-of-concept was succesvol en werkte als volgt: wanneer (nieuwe) productgegevens in de tool worden geüpload, wordt door de tool een productcategorie voorgesteld. Wanneer vervolgens nieuwe producten in een bepaalde categorie worden ingedeeld, worden de productgegevens binnen deze categorie gebruikt om unieke beschrijvingen voor het nieuwe product te genereren.
Action besloot om online te gaan verkopen, waardoor het merk ook buiten de landsgrenzen kon groeien. Met behulp van Powertext.ai kan de retailer zijn producten nu ook verkopen aan klanten in andere landen. De slimme tool maakt dit mogelijk door productbeschrijvingen in meerdere talen te genereren. Aangezien Action van plan was hun producten te verkopen aan klanten in Frankrijk, Duitsland, Polen, Italië en Tsjechië, was het merk uitermate tevreden met de vertaalopties van Powertext.ai.
Resultaat
Action is nu in staat om hun gehele online productportfolio te voorzien van unieke productbeschrijvingen. Deze productbeschrijvingen zijn informatief en uniek, wat zal bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines. Een betere vindbaarheid kan ook leiden tot een beter conversieratio. Sinds Action werkt met PowerText.ai zijn ze gestegen in ranking en is het organisch verkeer toegenomen. Bovendien kunnen productbeschrijvingen vrijwel direct worden vertaald naar alle talen die Action op hun website wil ondersteunen wat ook het internationale succes van het bedrijf ten goede komt. Zie jij mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan hier contact met ons op.