Stel je voor; je runt een online bedrijf met veel verschillende producten. Om de klant voldoende te informeren, is het relevant om voor elk product een eigen productbeschrijving te schrijven. Voor deze taak kun je iemand inhuren, maar het handmatig schrijven van zulke teksten kost veel kostbare tijd en dus geld. Zou deze taak niet goedkoper en sneller uitgevoerd kunnen worden? Deze blog voorziet je van antwoorden op deze vraag. Ook worden er situaties geïllustreerd die je kunnen informeren of het automatiseren van bovenstaand proces een interessante keuze kan zijn voor jouw organisatie.
3 redenen om je producten te voorzien van kwalitatieve en unieke productteksten
- Je klanten voorzien van voldoende informatie.
Productbeschrijvingen zijn enorm belangrijk om een aantal redenen. De eerste reden is dat klanten voldoende geïnformeerd dienen te worden over het product, de producteigenschappen, de plus- en minpunten, etc. Door klanten van zulke informatie te voorzien laat je ze een rationele en weloverwogen keuze maken over welk product ze willen aanschaffen.
- De klantervaring verbeteren
Wanneer je productbeschrijvingen voldoende informatief zijn, voorzie je de klant van gemak. Dit kan de klantervaring verbeteren waardoor de kans groter is dat klanten de keus maken om in jouw winkel te (blijven) kopen.
- Betere vindbaarheid in zoekmachines
Ten slotte is het enorm van belang dat je productbeschrijvingen uniek zijn. Zoekmachines kunnen dubbele informatie op websites herkennen; hun reactie hierop is dat ze je een lagere rang toewijzen, wat slecht is voor je vindbaarheid. Dus, om je rangschikking hoog te houden is het cruciaal om unieke productteksten te schrijven. Zo’n hogere rangschikking leidt vanzelfsprekend vaker tot conversie omdat er meer mensen op je website terecht komen.
Waarom en wanneer is automatiseren de slimme keuze voor mijn bedrijf?
Het schrijven van unieke, kwalitatieve en meeslepende productbeschrijvingen is een enorm tijdrovende taak, vooral wanneer je webshop veel (verschillende) producten aanbiedt. In sommige gevallen kan het dan ook nuttig en winstgevend zijn om het schrijven van productteksten te automatiseren. Om te bepalen of dit nuttig kan zijn voor jouw organisatie, illustreren we graag een aantal situaties. Als deze van toepassing zijn voor jouw bedrijf kan het winstgevend zijn om dit proces te automatiseren.
- Ten eerste is het relevant hoeveel productteksten je wilt hebben. Dit hangt uiteraard af van het aantal producten dat je verkoopt in webwinkel: als we het hebben over meer dan 1000 producten, zou automatisering de goedkoopste en meest efficiënte optie kunnen zijn.
- Ben je een retailer en schrijf je teksten voor maar één website, of ben je een groothandel die ook productteksten levert aan retailers? Voor de laatste is het alleen maar relevanter om je klanten van unieke productbeschrijvingen te voorzien, omdat je anders de ‘zoekmachinestrijd’ aangaat met jezelf. Groothandels hebben vaak een enorm productassortiment waardoor het voor hun ook vaak winstgevend kan zijn om het schrijven van productteksten te automatiseren.
- Een laatste aspect om te bepalen of automatisering nuttig kan zijn voor jouw bedrijf is dat er voldoende productdata beschikbaar is. Dit betekent dat er voldoende producteigenschappen beschikbaar moeten zijn om het genereren van productteksten te kunnen automatiseren. Waar je je data vandaan haalt, ligt eraan of je werkt met Product Information Management (PIM-) systemen. Vervolgens is het nog belangrijk of je PIM-systeem ook productspecificaties bevatten of alleen de basiseigenschappen van je producten. Ten slotte kan het nog handig zijn om voorbeeldzinnen en foto’s van concurrenten te gebruiken.
Als jouw bedrijf zich identificeert met de bovengenoemde situaties, zou het mogelijk kunnen zijn om je productbeschrijvingen te automatiseren. Het automatiseren van dit proces zal je niet alleen enorm veel kostbare tijd besparen, maar ook veel onnodige kosten. Bovendien kan je conversieratio significant stijgen door de verbeterde klantervaring. Klanten krijgen zo alle informatie die ze nodig hebben om te bepalen of ze een product willen kopen.
Verschillende methoden voor het schrijven van productteksten
- Excel
De eerste methode om op een geautomatiseerde manier je productbeschrijvingen te genereren is via Excel. Excel is echter niet de meest geschikte tool hiervoor. Je kan productdata in het programma invoeren, maar de productbeschrijvingen die het programma voor je genereert zullen niet heel variërend of uniek zijn. Excel is een spreadsheet-software die niet gemaakt is om productteksten te schrijven: dat maakt deze software geen gebruikersvriendelijke tool voor deze taak.
- Handmatig schrijven
Een andere manier om productteksten te schrijven is door het handmatig te doen. Dit is niet de meest duurzame methode: het kost enorm veel manuren om zulke kwalitatieve en unieke teksten te schrijven. Wanneer het product waarvoor je de tekst hebt geschreven uitverkocht of uit assortiment raakt, is de tekst overbodig. In dit geval is de tijd die je hebt besteed aan het schrijven van deze tekst, verloren gegaan.
- Tools gebruiken
De meest efficiënte manier om productbeschrijvingen te genereren is door tools te gebruiken. Mocht je op basis van de genoemde situaties concluderen dat het automatiseren van dit proces winstgevend kan zijn, dan zouden zulke tekstgeneratietools zeker interessant kunnen zijn. Powertext.ai is zo’n soort tool: het gebruikt slimme algoritmen om unieke en kwalitatieve productbeschrijvingen te genereren. Producteigenschappen en andere informatie wordt uit PIM-systemen gehaald en op basis van deze info worden er teksten geschreven. Vooral voor bedrijven met een groot assortiment kan het interessant zijn om Powertext te gebruiken. De software geeft je de mogelijkheid om goede productteksten te schrijven op een geautomatiseerde manier, waardoor je kosten significant verminderen.
- Je klanten voorzien van voldoende informatie.
Productbeschrijvingen zijn enorm belangrijk om een aantal redenen. De eerste reden is dat klanten voldoende geïnformeerd dienen te worden over het product, de producteigenschappen, de plus- en minpunten, etc. Door klanten van zulke informatie te voorzien laat je ze een rationele en weloverwogen keuze maken over welk product ze willen aanschaffen.
- De klantervaring verbeteren
Wanneer je productbeschrijvingen voldoende informatief zijn, voorzie je de klant van gemak. Dit kan de klantervaring verbeteren waardoor de kans groter is dat klanten de keus maken om in jouw winkel te (blijven) kopen.
- Betere vindbaarheid in zoekmachines
Ten slotte is het enorm van belang dat je productbeschrijvingen uniek zijn. Zoekmachines kunnen dubbele informatie op websites herkennen; hun reactie hierop is dat ze je een lagere rang toewijzen, wat slecht is voor je vindbaarheid. Dus, om je rangschikking hoog te houden is het cruciaal om unieke productteksten te schrijven. Zo’n hogere rangschikking leidt vanzelfsprekend vaker tot conversie omdat er meer mensen op je website terecht komen.
Waarom en wanneer is automatiseren de slimme keuze voor mijn bedrijf?
Het schrijven van unieke, kwalitatieve en meeslepende productbeschrijvingen is een enorm tijdrovende taak, vooral wanneer je webshop veel (verschillende) producten aanbiedt. In sommige gevallen kan het dan ook nuttig en winstgevend zijn om het schrijven van productteksten te automatiseren. Om te bepalen of dit nuttig kan zijn voor jouw organisatie, illustreren we graag een aantal situaties. Als deze van toepassing zijn voor jouw bedrijf kan het winstgevend zijn om dit proces te automatiseren.
- Ten eerste is het relevant hoeveel productteksten je wilt hebben. Dit hangt uiteraard af van het aantal producten dat je verkoopt in webwinkel: als we het hebben over meer dan 1000 producten, zou automatisering de goedkoopste en meest efficiënte optie kunnen zijn.
- Ben je een retailer en schrijf je teksten voor maar één website, of ben je een groothandel die ook productteksten levert aan retailers? Voor de laatste is het alleen maar relevanter om je klanten van unieke productbeschrijvingen te voorzien, omdat je anders de ‘zoekmachinestrijd’ aangaat met jezelf. Groothandels hebben vaak een enorm productassortiment waardoor het voor hun ook vaak winstgevend kan zijn om het schrijven van productteksten te automatiseren.
- Een laatste aspect om te bepalen of automatisering nuttig kan zijn voor jouw bedrijf is dat er voldoende productdata beschikbaar is. Dit betekent dat er voldoende producteigenschappen beschikbaar moeten zijn om het genereren van productteksten te kunnen automatiseren. Waar je je data vandaan haalt, ligt eraan of je werkt met Product Information Management (PIM-) systemen. Vervolgens is het nog belangrijk of je PIM-systeem ook productspecificaties bevatten of alleen de basiseigenschappen van je producten. Ten slotte kan het nog handig zijn om voorbeeldzinnen en foto’s van concurrenten te gebruiken.
Als jouw bedrijf zich identificeert met de bovengenoemde situaties, zou het mogelijk kunnen zijn om je productbeschrijvingen te automatiseren. Het automatiseren van dit proces zal je niet alleen enorm veel kostbare tijd besparen, maar ook veel onnodige kosten. Bovendien kan je conversieratio significant stijgen door de verbeterde klantervaring. Klanten krijgen zo alle informatie die ze nodig hebben om te bepalen of ze een product willen kopen.
Verschillende methoden voor het schrijven van productteksten
- Excel
De eerste methode om op een geautomatiseerde manier je productbeschrijvingen te genereren is via Excel. Excel is echter niet de meest geschikte tool hiervoor. Je kan productdata in het programma invoeren, maar de productbeschrijvingen die het programma voor je genereert zullen niet heel variërend of uniek zijn. Excel is een spreadsheet-software die niet gemaakt is om productteksten te schrijven: dat maakt deze software geen gebruikersvriendelijke tool voor deze taak.
- Handmatig schrijven
Een andere manier om productteksten te schrijven is door het handmatig te doen. Dit is niet de meest duurzame methode: het kost enorm veel manuren om zulke kwalitatieve en unieke teksten te schrijven. Wanneer het product waarvoor je de tekst hebt geschreven uitverkocht of uit assortiment raakt, is de tekst overbodig. In dit geval is de tijd die je hebt besteed aan het schrijven van deze tekst, verloren gegaan.
- Tools gebruiken
De meest efficiënte manier om productbeschrijvingen te genereren is door tools te gebruiken. Mocht je op basis van de genoemde situaties concluderen dat het automatiseren van dit proces winstgevend kan zijn, dan zouden zulke tekstgeneratietools zeker interessant kunnen zijn. Powertext.ai is zo’n soort tool: het gebruikt slimme algoritmen om unieke en kwalitatieve productbeschrijvingen te genereren. Producteigenschappen en andere informatie wordt uit PIM-systemen gehaald en op basis van deze info worden er teksten geschreven. Vooral voor bedrijven met een groot assortiment kan het interessant zijn om Powertext te gebruiken. De software geeft je de mogelijkheid om goede productteksten te schrijven op een geautomatiseerde manier, waardoor je kosten significant verminderen.