Karen Beckers werkt als data scientist bij Squadra Machine Learning Company. In dit artikel gaan we dieper in op een van de projecten waar ze momenteel aan werkt. De organisatie die gevraagd heeft dit project uit te voeren is Brandnude.
Brandnude is de eerste merkenzoekmachine die een revolutie wil ontketenen in de manier waarop klanten naar producten zoeken. Voordat de website van het in Miami gevestigde bedrijf live kan gaan, moeten er eerst wat uitdagingen overwonnen worden. “We werken al sinds juli aan dit project”, legt Karen uit. Ze heeft aan het project gewerkt samen met Jelmer Wind en Dennis Trommelen, die ook data scientists zijn bij Squadra MLC. Brandnude vroeg om een product- en merkzoekmachine die zich steeds minder richt op productcategorieën, maar juist op specifieke producten. Dus als je ‘zomerjurkje met bloemen voor een zomerse dag’ intypt in de zoekmachine, is het de bedoeling dat je resultaten krijgt van zulke jurkjes. Karen legt uit: “we werken aan een zoekfunctie die in staat is om producten te zoeken op basis van afbeeldingen”. Dit is een startpunt voor het vinden van specifieke producten op basis van beeldkenmerken. Het is ook het deel van het project waar Karen aan werkt.
“We werken aan een zoekfunctie die in staat is om producten te zoeken op basis van afbeeldingen”
“Ik doe het project samen met Jelmer en Dennis, maar we programmeren niet echt samen. Onze samenwerking bestaat meer uit brainstormen over het project en erover communiceren, aangezien het heel ingewikkeld is.” Soms, geeft ze toe, zit ze vast, niet wetend hoe ze haar werk moet voortzetten. Op dat moment waardeert ze het echt om samen over de problemen na te denken, en dat is wanneer er nieuwe inzichten aan het licht komen. “Dan kom je samen op nieuwe ideeën”.
Voor dergelijke projecten, vervolgt ze, “hebben we wekelijks overleg samen met de woordvoerder van Brandnude”. In deze meetings worden de taken die uitgevoerd zijn of nog uitgevoerd moeten worden, samen met de opdrachtgever besproken. Dergelijke vergaderingen zorgen voor informatieve feedback, en de klant krijgt meer informatie over de status van het project. Ze vervolgt: “We hebben ook gesprekken gehad met mensen in San Fransisco, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Voor mij was dat echt inzichtelijk: deze mensen bleken veel kennis over het onderwerp te hebben, en ze hadden interessante verhalen te vertellen.”
“We hebben ook gesprekken gehad met mensen in San Fransisco, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Voor mij was dat echt inzichtelijk”
Hoewel het project behoorlijk veeleisend is en veel druk op haar schouders legt, vindt Karen de uitdaging ervan erg leuk, en ze beweert dat het echt een cool concept is om aan te werken.
Zou je ook willen meewerken aan dit soort projecten? Bekijk onze vacatures door hier te klikken.