Dankzij een hedendaagse verschuiving van consumenten die zich steeds minder vaak in fysieke winkels begeven en steeds vaker hun aankopen online doen vallen veel processen weg die van oudsher het verkoopproces beïnvloedden. Waar verkoopmedewerkers ooit klanten van dienst waren door producten aan te raden op basis van hetgeen dat er al in het karretje ligt, is zich dit in digitale zin gaan vormen tot productrelaties. Productrelaties in e-commerce hebben meerdere functies, allereerst speelt het in op een stukje personalisatie die voor hedendaagse consumenten enorm belangrijk is met betrekking tot het faciliteren van een fijne klantervaring. Verder spelen productrelaties natuurlijk een rol voor uw bedrijf met betrekking tot cross-selling dat vervolgens weer kan leiden tot meer omzet.

Dit artikel zal het belang van productrelaties verder uiteenzetten en onderbouwen door te kijken naar de verschillende manieren waarop productrelaties tot stand komen. Door productrelaties in dit artikel op verschillende manieren onder de loep te nemen wordt er geprobeerd om niet alleen het belang van productrelaties te belichten, maar vooral ook het nut waarvan productrelaties uw onderneming kunnen voorzien.

Productvarianten
Varianten van een product komen veelal voort uit eenzelfde product maar in een andere uitvoering. Redenen hiervoor lopen enorm uiteen. Zo kan hetzelfde product bijvoorbeeld aansluiten op verschillende doelgroepen met elk hun eigen manier van gebruik, door productvarianten in het leven te roepen sluiten deze varianten beter aan op de verschillende (sub-)doelgroepen die gebruik maken van eenzelfde product. Productvarianten hoeven echter niet alleen te verschillen per gebruikersdoelgroep, zo kunnen deze varianten ook simpelweg aansluiten op verschillende budgets. Door varianten op te nemen in verschillende prijssegmenten sluit je niemand uit met betrekking tot de aankoop van een product, let wel op of dit ook daadwerkelijk wenselijk is of dat exclusiviteit juist deel uitmaakt van een merk of productervaring. In het verlengde van productrelaties betekent het leggen van verbanden tussen producten en hun respectievelijke varianten een grotere kans dat een consument wordt getriggerd door een variant dat beter in lijn ligt met zijn aankoopmotieven.

Vergelijkbare alternatieven
Alternatieven voor een product betreffen producten die voor een gebruiker dezelfde, of een vergelijkbare functie vervullen als het oorspronkelijke product zonder dat er sprake is van een variant op dit product. Een goed praktijkvoorbeeld is verf; ongeacht kleur, merk, inhoud of glansgraad zal er altijd mee worden geverfd. De functie blijft dus hetzelfde, alleen de uitvoering qua product verschilt.
Voor veel webshops en andere e-commerce partijen die producten in het assortiment hebben van verschillende merken is het belangrijkste niet zozeer welk merk er wordt gekocht, maar dat er wordt gekocht. Door alternatieven aan te bieden en relaties te leggen tussen een product en andere producten van een ander merk die weliswaar eenzelfde behoefte invullen laat je klanten minder snel los wanneer een product niet direct aansluit op hun desbetreffende behoefte.

Product accessoires
Accessoires van producten zijn er om klanten de mogelijkheid om hun gebruikerservaring te optimaliseren of zelfs uit te breiden naar een geheel nieuwe behoeftevervulling van het desbetreffende product. Vooral producten die inherent modulaire kenmerken en eigenschappen hebben worden gebaat bij het aanbieden van accessoires dankzij hun flexibele aard en aanpassingsvermogen. Hoe specifieker het verband tussen een accessoire en een bepaald product, hoe groter de kans dat deze relatie door consumenten wordt herkend als altruïsme in plaats van commercieel belang. Het leggen van een relatie tussen producten en product accessoires voorziet consumenten dus van een dienst die als doel heeft om hun gebruikerservaring te verbeteren of uit te breiden, met dit gegeven wordt er ten slotte ook een stijging in omzet en afzet gefaciliteerd als gevolg. Dit soort relaties kunnen handmatig worden gelegd door als bedrijf mee te denken met de consument, zo kan er bijvoorbeeld al snel worden ingebeeld dat bij aankoop van een schroevendraaier, een extra pak schroeven erg handig kan zijn en wordt er zo een productrelatie gecreëerd. Maar productrelaties kunnen ook worden gelegd aan de hand van productkenmerken, zo kan er bijvoorbeeld bij aankoop van een rode fauteuil een productrelatie worden gecreëerd met een rode bijzettafel. Er wordt hier dus aan de hand van een overlappend productkenmerk – namelijk kleur – een productrelatie gecreëerd.

Productfamilies
Productfamilies verwijzen naar een collectie aan producten die samen worden verkocht onder een overkoepelend merk. Door verschillende producten onder te brengen binnen dezelfde productfamilie heeft elk product baat bij het feit dat merkwaarden hierop overslaan als gevolg, een goede merknaam en merkloyaliteit betreffen twee variabelen die dit effect kracht bij kunnen dragen. Dit is onder andere het geval binnen voedingswaren, zo kan er bijvoorbeeld een nieuwe pastasaus worden geïntroduceerd binnen de productfamilie van Bertolli en zo profiteren van de goede merknaam en merkbekendheid. Binnen een productfamilie kan elk afzonderlijk product een andere functie invullen voor een consument, er kan echter wel sprake zijn van producten binnen een productfamilie die op elkaar aansluiten of samen een ander gebruik faciliteren. Door binnen een webshop productrelaties aan het licht te brengen tussen producten binnen eenzelfde productfamilie kan een goede merknaam als hefboom worden gebruikt om de verkoop te faciliteren van andere producten die in eerste instantie niet in lijn liggen met de oorspronkelijke aankoopmotieven van een consument.

Productlijnen
Een productlijn is vergelijkbaar met een productfamilie maar vertoont – naast een overlap in merknaam – ook een overlap in gebruikersbehoefte. Zo kan een skin care productlijn bijvoorbeeld verschillende producten bevatten die qua gebruik niet onderling verwisselbaar zijn. Voor bedrijven is het vaak interessant om bestaande, sterke productlijnen uit te breiden met nieuwe producten waarvan het succes nog niet zeker is, hiermee wordt het succes van deze productlijn gebruikt om de waarde propositie van nieuwe producten valideren en zal dit eerder leiden tot een toename in verkoop. Met betrekking tot productrelaties biedt het leggen van een verband tussen producten binnen dezelfde productlijn meer speling en marge voor cross-selling van producten die niet zozeer overeenkomen met de gebruikersbehoefte van een consument maar dankzij het bestaan van een productlijn toch worden meegenomen in de koopoverweging.

Zoals dit artikel heeft aangetoond is er geen alomvattende manier waarop productrelaties vorm kunnen worden gegeven binnen e-commerce. Door bewust te zijn van de verschillende typen productrelaties en hun afzonderlijke voordelen kan er als bedrijf worden gekeken welke soort(en) productrelaties het meest in lijn liggen met de bedrijfsmissie, visie en doelen. Deze realisatie en overweging – in combinatie met een goede implementatie – betekent voor een webshop niet alleen meer sales maar ook klanten die zich beter geholpen voelen door een persoonlijkere benadering tijdens hun online aankopen.

Men kan zich inbeelden dat vooral het implementeren van productrelaties enorm complex en tijdrovend kan zijn, vooral wanneer er sprake is van een assortiment dat niet alleen uitgebreid is, maar ook divers. Zelfs al zou dit handmatig worden gedaan, wordt het een onbegonnen zaak om dit te automatiseren op een manier die rekening houdt met bijvoorbeeld productuitbreidingen in de toekomst. PowerRelate.ai neemt al deze obstakels tot het detecteren en implementeren van productrelaties volledig weg door AI te gebruiken om automatisch betekenisvolle productrelaties te detecteren. Dankzij het algoritme van PowerRelate.ai kunnen er automatisch varianten van producten, alternatieve producten of accessoires worden gedetecteerd zodat klanten een optimale online-aankoopervaring wordt aangeboden. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat gebruikers van PowerRelate.ai hun omzet hebben weten te verhogen met wel 4.9%. PowerRelate.ai bespaart niet alleen tijd en geld, maar is ook zo ontwikkeld dat er geen programmeerkennis vereist is voor optimaal gebruik waardoor PowerRelate.ai door het hele bedrijf kan worden gebruikt.

Heeft dit artikel u nieuwsgierig gemaakt naar de mogelijkheden die PowerRelate.ai kan bieden voor uw bedrijf? Neem contact op via onderstaand formulier om samen te kijken op welke manier PowerRelate.ai uw bedrijf het beste van dienst kan zijn.